zamosc.tv

Scena w Budowie - zapraszamy na pierwsze spektakle

dodano: 12.01.2018

Najlepsze scenografie teatralne podczas Festiwalu Scenografii i Kostiumów
 „Scena w Budowie” 2018 
w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
 

Drugą edycję Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie otwiera „Gorset” 
w reżyserii Leszka Mądzika. W kolejnych odsłonach zobaczymy „Malowanego Ptaka” 
w reżyserii Mai Kleczewskiej i „Chłopów” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. 
Do kwietnia w ramach festiwalu odbędą się również pokazy filmowe, wystawy, warsztaty 
i koncerty. Gala wręczenia nagród odbędzie się 21 kwietnia odbędzie się Gala wręczenia Złotych Kieszeni,  a 22 koncert finałowy Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie w wykonaniu Yasmin Levy. Bilety już do nabycia w kasie Centrum Spotkania Kultur 
w Lublinie
„Gorset”
24 stycznia, godzina 18:00 i 20:00
Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Leszek Mądzik, który o swoim dziele mówi: „Gorset jest czymś, co ochrania, ale i zniewala. Często ubieramy się w jego kostium, by stworzyć iluzję kogoś, kim pragniemy być. Ta dziwna maska z czasem uwiera, a nawet boli. Prowadzi do pozbycia się tej iluzyjnej zasłony. Bezsłowny pokaz, zintegrowany z muzyką, jest próbą wejścia do tych warstw naszej natury, które konfrontują presję z wolnością.”
Bilety w cenie 20 zł lub 30zł do nabycia poprzez www.spotkaniakultur.com oraz w kasie Centrum Spotkania Kultur.
„Malowany Ptak”
Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur
4 lutego godzina 19:00
Bilety w cenie 40 zł lub 60 zł do nabycia w kasie Centrum Spotkania Kultur.
Spektakl w ramach II edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.  Spektakl w koprodukcji Teatru Polskiego w Poznaniu oraz Teatru Żydowskiego im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie przygotowany przez duet sceniczny Maję Kleczewską oraz Łukasza Chotkowskiego zadaje trudne pytania, a jego premiera odbiła się głośnym echem.
W Polsce w 1939 roku mieszkało około 35 milionów współobywateli polskich: 31 milionów Polaków oraz około 3,5 miliona Żydów. Okupacja niemiecka rozbiła Polskę na dwie grupy przedzielone przepaścią, polskich Żydów i Polaków − chrześcijan, którzy egzystowali koło siebie przez stulecia. Podczas eksterminacji na ziemiach polskich zginęło 2 miliony 900 tysięcy polskich Żydów. Przemoc zmienia stosunki międzyludzkie. Dlaczego ukrywanie Żydów niosło za sobą tak straszne zagrożenie? Dlaczego nie brakowało chętnych do konspiracji w Państwie Podziemnym, która również była zagrożona karą śmierci, a tak trudno było znaleźć schronienie dla współobywateli żydowskich? Bycie „obok”. Bycie „nie-zainteresowanym”. Bycie „nie-zaangażowanym”.
Bycie „biernym obserwatorem”, w obliczu masowego codziennego ludobójstwa, jest działaniem. Zdaje się, że rozmowa na ten temat wcześniej nie była możliwa, była prawie niesłyszalna, wymagała czasu.
Spektakl skierowany do widzów dorosłych. Reżyseria Maja Kleczewska, dramaturgia Łukasz Chotkowski, scenografia Wojciech Puś, kostiumy Konrad Parol.
Festiwal Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie
Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” to pierwszy tego rodzaju Festiwal w Lublinie i wyjątkowe na skalę ogólnopolską wydarzenie, którego program konstruowany jest nie na podstawie gustów kuratorskich, a za pomocą obiektywnych kryteriów wydobywających najbardziej wartościowe polskie spektakle. Spetakle nominowane do nagrody wyłoiło grono rekomendujacych niezależnych publicystów 
i znawców tematyki Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Dariusz Kosiński , Aneta Kyzioł, Łukasz Maciejewski, Mike Urbaniak.
Główną częścią Festiwalu jest konkurs, w którym nagradzane są najlepsze spektakle, powstałe w ostatnim czasie. Oceni je jury w składzie: Dominika Łarionow, Marcin Mroszczak, Małgorzata Szczęśniak i Elżbieta Wernio. Przyznane zostaną Złote Kieszenie – Grand Prix, dla Najlepszej Scenografii, dla Najlepszego Kostiumu, statuetkom towarzyszą nagrody finansowe. Łącznie ich wartość wyniesie 25 000 złotych.
* W szranki o Złotą Kieszeń stają w tym roku: „Wesele”( reż. Jan Klata/scenografia/ kostiumy / reżyseria światła Justyna Łagowska, Stary Teatr w Krakowie), „Chłopi” (reż. Krzysztof Garbaczewski/scenografia Krzysztof Garbaczewski, Jan Strumiłło/kostiumy - Sławomir Blaszewski/Teatr Powszechny w Warszawie); „Idiota”,(Fiodor Dostojewski, reż. Paweł Miśkiewicz/scenografia Barbara Hanicka/Teatr Narodowy w Warszawie); „Triumf woli” (reż. Monika Strzępka/scenografia Martyna Solecka/Narodowy Stary Teatr w Krakowie), „Do dna”, (reż. Ewa Kaim,scenografia Mirek Kaczmarek /Teatr AST w Krakowie); „Do dna”( reż. Ewa Kaim,scenografia Mirek Kaczmarek/Teatr AST w Krakowie); „Malowany ptak”, reż. Maja Kleczewska/scenografia Wojciech Puś, Marcin Chlanda/Kostiumy Konrad Parol/Teatr Żydowski w Warszawie i Teatr Polski w Poznaniu); "Robert Robur" reż. Krzysztof Garbaczewski reż.  światła Bartosz Nalazek/scenografia Aleksandra Wasilkowska/kostiumy Sławomir Blaszewski/TR Warszawa)
Podczas drugiej edycji będziemy gościć wystawę prezentującą Best of the Best trzech projektów z pogranicza sztuki teatru i mody, realizowanych w Galerii Teatru Wielkiego-Opery Narodowej: Opera Haute Couture, Opera od stóp do stóp, Cały teatr na naszej głowie. W CSK zaprezentują się nie tylko wybitni scenografowie, ale też debiutujący artyści. Najlepsi studenci  Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Wrocławie i w Warszawie w przestrzeniach CSK przedstawią swoje kostium, scenografie, makiety zgłębiające topos upadku Ikara.
 

 

Ewa Dados Jabłońska

Oceń news:
Umieść na stronie
Poleć znajomym:
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Prosimy o kulturalną dyskusję. Cały regulamin tutaj.

Dodaj komentarz